Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Szczeciński serdecznie zaprasza na otwarcie wystawy malarstwa Bogumiły Chylińskiej pt. „Czarodziejskie ogrody”

Wernisaż 16.09.2025r. o godz. 17.00  (wtorek) o godz. 17:00
miejsce: Galerii ZPAP Mały Kierat 
ul. Koński Kierat 16, Szczecin
 
Bogumiła Chylińska – absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Wiśniewskiego w 1980 r. Uprawia malarstwo olejne, pastel, rysunek. W swoim dorobku ma również malarskie i płasko-rzeźbione realizacje ścienne. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Uczestniczyła w wielu zbiorowych wystawach sztuki w Polsce i Niemczech, często w przeglądach poplenerowych, salonach środowiskowych północnej Polski, czy projektach tematycznych, m.in.na Rugii, w BWA w Szczecinie, warszawskiej „Zachęcie” oraz Galerii ART w Świnoujściu. Swoją twórczość prezentowała na 12 wystawach indywidualnych w galeriach w Szczecinie, Świnoujściu i Człuchowie. Prace artystki znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
 
„O bogactwie sztuki decyduje to, jak bardzo różne przebiegają procesy twórcze u poszczególnych artystów. Indywidualność postaw artystycznych determinuje kształt twórczych realizacji. Do artystów, którzy konsekwentnie, przez wiele lat kształtują swój niepowtarzalny sposób posługiwania się środkami artystycznego wyrazu, należy Bogumiła Chylińska.
 
Jej twórczość odkrywa wielką wrażliwość autorki na kolor i delikatne budowanie formy właśnie w oparciu o barwę. W jej pracach olejnych i pastelowych, przewijają się zasadniczo dwa wątki tematyczne: portrety i ogrody. Ich treści są z biegiem lat dopowiadane, np. gdy w kontekstach ogrodów pojawiają się cytaty podpatrzone z obrazów wielkich mistrzów lub gdy przestrzenie kwiatowe towarzyszą otaczającej nas codziennej rzeczywistości. Także forma malarska jest wzbogacana tak, że staje się coraz bardziej rozpoznawalna. Sposób malowania określa subtelność kreski, wrażliwość na szczegół, wyszukane zestawienia barwne z ulubionymi zestawami chłodnej zieleni, błękitów i fioletów. W obu cyklach autorki można dostrzec zapatrzenie w nieprzewidywalność natury i jej nieskończone możliwości, pozwalające nawet artystce, choć nie bez nieśmiałości, na przekraczanie pewnych granic, np.w kompozycji, rygoru realizmu w przestrzeni, czy realnych odniesień semantycznych, tak jak ma to miejsce w Autoportrecie. W twórczości Artystki odnajdujemy jej krystalizujący się, powoli rozpoznawalny styl, pełen lekkości często niedopowiedzenia, rzetelny w rysunku i bardzo dekoracyjny w czym nasuwa pewne secesyjne skojarzenia.
 
To malarstwo, które może odbiorcę zaskakiwać bezpośredniością, prostotą, a przy tym cieszyć wieloma artystycznymi walorami, wśród których uwagę zwracają kreska i kolor, a czasem także metafora.”
 
Barbara Zagórska, kustosz Muzeum Historyczno-Etnograficznego im. Juliana Rydzykowskiego w Chojnicach o Artystce Bogumile Chylińskiej.
Przewijanie do góry